пятница, 7 января 2011 г.


Anexa nr.33
la ordinul MS RM
nr.__din „___” ________2010

Fişa  de  post a logopedului

1.           Dispoziţii generale
1)           Logopedul este specialistul cu studii superioare paramedicale la specialitatea psihopedagogie  specială şi logopedie, alte forme de învăţămînt postuniversitar(masterat,doctorantură) în domeniul logopediei şi perfecţionare certificată  în  domeniile reabilitării  cu metode   paramedicale-psihomotrcitate, psihologie medicală,sociale,terapie  ocupaţională  ergoterapie şi logopedie aplicativă
2)           În lucrul său logopedul se conduce de tratamentul cu metode logopedice la maturi şi copii,în conformitate cu cerinţele caracteristicii de calificare, instrucţiunea în cauză şi de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova referitor la ocrotirea sănătăţii populaţiei şi de documentaţia instructiv metodică a instituţiilor medicale unde activează.
3)           Logopedul este obligat să posede cunoştinţe speciale în domeniul pedagogiei, lingvisticii, psiholingvisticii şi ştiinţelor medicale inclusiv neurologia, anatomia, fiziologia, neuropsihologia şi reabilitare, diagnostic şi raţionament clinic, deprinderi şi metode profesionale,
4)           sociale, ocupaţionale, biologice, manageriale.
5)           Logopedul poate activa în spitale,clinici,centre de zi,centre de reabilitare, instituţii comunitare specializate,programe de asistenţă la domiciliu, şcoli şi grădiniţe speciale, instituţii educaţionale şi întreprinderi private.
6)           Întru exercitarea atribuţiilor şi responsabilităţilor sale,logopedul activează şi colaborează cu membrii echipei multidisciplinare de reabilitare medicală şi specialişti din domeniile medicale specializate.
7)           Logopedul efectuează următoarele activităţi:
a)            efectuează evaluarea dereglării de vorbire,a deglutiţiei utilizînd scale şi scoruri speciale;
b)           participă la întrunirile echipei multidisciplinare cu prezentarea problemelor depistate la pacient;
c)           determină obiective şi scopuri de scurtă şi lungă durată,participă la propunerea scopurilor comune în cadrul echipei pentru programul de recuperare;
d)           elaborează programul individualizat al şedinţelor logopedice, monitorizează şi apreciază eficacitatea lor;
e)            desfăşoară şedinţe logopedice individuale şi în grup cu pacienţii;
f)             participă la reevaluarea funcţională a pacienţilor şi modificarea programului de recuperare;
g)           utilizează mijloace tehnice ajutătoare,precum şi metodele alternative de comunicare şi instruieşte rudele pacienţilor în utilizarea lor;
h)           elaborează programul şi recomandările pentru pacienţi după externarea lor din spital;
i)              asigură ajutor consultativ pe probleme de comunicare si de deglutiţie pentru membrii echipei multidisciplinară şi personalul medical;
8)           În unităţile serviciului  ambulatoriu de reabilitare funcţia de logoped se calculează reieşind din 1 unitate la 30 mii populaţie adultă /copii.
9)           Pentru unităţile medicale specializate neurologie, neurochirurgie, psihiatrie(copii, maturi) funcţia de logoped este stabilită -o unitate la 60 paturi, iar în secţiile specializate neuroreabilitare (copii, maturi) o unitate la 30 paturi.
10)       Pentru cabinetul de logopedie din instituţiile medicale ambulatorii este stabilită 1unitate la  vizite pe zi, pentru secţiile/ centrele de reabilitare ambulatorie 1 unitate la 250 vizite pe zi.
11)       Durata unei consultaţii şi durata unei şedinţe individuale sau în grup de logopedie este de 45min. Ziua de muncă 5 ore. Săptămîna de lucru 28 ore, conform  hotarîrii  guvernului nr.1223 din 12.11 2004

2.           Atribuţii
Logopedul este obligat:
1)           Să participe la organizarea procesului de diagnostic şi tratament logopedic în instituţiile curativ profilactice, la planul de examinare logopedic la alegerea volumului şi metodelor raţionale de testări cu scopul obţinerii informaţiei despre dereglările funcţiilor psihice superioare.
2)           Să organizeze activitatea cabinetului de logopedie în cadrul unităţii sanitare.
3)           Să efectueze testările şi evaluările necesare,să indice argumentat metodele de reabilitare prin terapie logopedică, ţinînd cont de compatibilitatea lor cu alte metode de tratament.
4)           Să posede competenţe în exploatarea şi utilizarea echipamentului, dispozitivelor şi cunoaşterea gradului de risc posibil la exploatarea acestora.
5)           Să efectueze lucrul consultativ,să participe la depistarea şi analiza cazurilor de incompatibilităţi terapeutice apărute ca rezultat al aplicării diverselor metode de tratament logopedic.
6)           Să participe împreună cu membrii echipei multidisciplinare la vizita pacienţilor cu scopul selectării pacienţilor,cărora li este indicată logopedia.
7)           Să fie responsabil de corespunderea locului de muncă cu cerinţele în vigoare şi de utilizarea corespunzătoare a cabinetului logopedic.
8)           Să respecte regulile securităţii muncii şi a regimului sanitar epidemiologic.
9)           Să asigure completarea calitativă a documentaţiei medicale în corespundere cu cerinţele Ministerului Sănătăţii.
10)       Să-şi perfecţioneze permanent cunoştinţele personale şi cel puţin o dată la 5 ani să urmeze cursuri de perfecţionare.
11)       Să asigure implementarea în practică a metodelor de diagnostic logopedic şi tratament de ultimă oră,în baza performanţelor ştiinţifice mondiale.
12)       Să cunoască bazele funcţionale ale medicinii bugetare,de asigurare şi private.
13)       Să informeze membrii echipei referitor la indicaţiile logopedice.
14)       Să efectuează propagarea cunoştinţelor referitoare la posibilităţile restabilirii funcţiilor psihice  superioare şi deglutiţiei în rîndurile populaţiei.
15)       Să activeze în conformitate cu un plan personal şi să prezinte periodic darea de seamă şefului de secţie.
16)       Logopedul din centre şi spitale de reabilitare are suplimentar şi sarcina a unui medic ordinator.

3.           Drepturi
1)           Să elaboreze planul de tratament logopedic, selectînd metode de tratament potrivite.
2)           Să coordoneze planul tratamentului logopedic cu membrii echipei multidisciplinare.
3)           Să verifice volumul şi corectitudinea îndeplinirii indicaţiilor logopedului de către personalul sanitar mediu referitor la alimentaţia pacienţilor cu disfagie şi utilizarea metodelor alternative de comunicare.
4)           Să participe la conferinţe clinice,seminare,conferinţe teoretico-practice, congrese ce ţin de tematica logopediei.
5)           Să fie membrul al asociaţiilor de reabilitare medicală şi logopedica.
6)           Să înainteze propuneri referitoare la activitatea cabinetului logopedic.
7)           Să-şi apere drepturile sale în modul stabilit de legislaţie.

4.           Responsabilităţi
Logopedul este responsabil:
1)           De îndeplinirea precisă şi oportună a obligaţiilor prevăzute de instrucţiunea în cauză şi regulamentul intern al instituţiei medicale.
2)           De greşelile admise în tratamentul logopedic care au avut ca urmare complicaţii grave.
3)           De respectarea regulilor securităţii muncii şi a regimului sanitar-epidemiologic.
4)           De întocmirea corectă a documentaţiei logopedice ce ţine de obligaţiile profesionale.
5)           De integritatea şi funcţionalitatea echipamentului de reabilitare.
6)           De deciziile luate în cadrul activităţii sale,calitatea serviciului logopedic de reabilitare, ţinînd cont de atribuţiile şi responsabilităţile sale.
7)           De acţiunile nelegitime sau neregulamentare care au condiţionat deteriorarea stării sănătăţii pacientului,conform legislaţiei în vigoare.
8)           De corectitudinea şi promptitudinea realizării atribuţiilor şi responsabilităţilor.
5.           Dispoziţii finale
1)           Logopedul nu eliberează certificate de concediu medical.
2)           Logopedul efectuează expertiza tulburărilor de vorbire şi eliberează certificat medical de tulburări ale vorbirii.
3)           Nivelul activităţii şi pregătirii profesionale a logopedului care activează în domeniul reabilitării medicale este evaluat în cadrul Comisiei de Atestare a Medicilor Reabilitologi, Kinetoterapeuţi, Medicina Sportivă, Terapie Manuală(C.A.R.K.MS.TM).
4)           Controlul asupra activităţii logopedului se realizează în ordinea stabilită de Ministerului Sănătăţii, de vice-directorul a instituţiei medicale şi şeful serviciului de reabilitare medicală şi medicină fizică.

Комментариев нет:

Отправить комментарий